Kam v Římě

5 staveb, které stojí za vidění

Nemusíte mít rádi umění, aby vás uchvátily nádherné mramorové sochy ve vile Borghese a nemusíte být ani znalci historie, aby na vás dýchla tak silně, jak to umí Řím a jeho stavby.

I slovo monumentální zní pro jejich popis nepatřičně. Velikost římských dějin se ve městě zrcadlí na každém kroku a jak jsem zjistila i v srdcích obyvatel. Považují se za Římany více než Italy a zdraví se zásadně Salve místo Buon giorno.

A protože mé cesty vždy spojují architekturu /a dobré jídlo v dalším článku/, zde 5 prověřených tipů. Záměrně vynechávám historické budovy. Jejich výčet by vydal na týden čtení a najdete jej v každém průvodci. Kromě již zmíněné vily Borghese, kde je vstup nutno rezervovat dopředu, jsem se nechávala unést ulicemi, žasla nad krásou antických soch a opulentností staveb a mé toulání mne vždy dovedlo k místu, které jsem si přála vidět.

řím 1.jpeg

1. Palazzo della Civiltà Italiana
Také známé jako Colosseo Quadrato a v současnosti proslavené díky módní značce Fendi, která jej koupila a vytvořila zde svoji centrálu. Ikona italského racionalismu, ale také fašismu. Autoři Giovanni Guerrini, Ernesto Bruno La Padula and Mario Romano v něm vzdávají poctu velkému vůdci Benitu Mussolini a při pohledu na ni se neubráníte otázce, zda obdivovat nebo odsuzovat. Není to poprvé, kdy se temná část italské historie vepíše do architektury, aby se o desítky let později stala předmětem intelektuálních debat. Jménem všech těchto hlasů se ptá historik umění Giorgio Pellegrini: “Lze pohlížet na architekturu těchto měst novýma očima a zároveň necítit tíhu tragédií, které se odehrály za zdmi každé z těchto budov?”

uvodni a, řím 15.png

 2. Pallazo delle Poste
Necháme-li stranou polemiku o stranické příslušnosti, bez níž by nemohl vytvořit své stavby, je Adalberto Ribera jedním z nejvýznamnějších architektů italského modernismu. Jeho slavné Palazzo dei Congressi jsem bohužel neviděla. Znám jej z fotografií a výuky italské moderny. Překvapivá stavba schovaná za pompézním sloupořadím má na střeše amfiteátr a ukrývá velké fresky od Severiniho. Moje toulání pod Pomerančovými zahradami* mě však přivedlo k další jeho stavbě – Poště na Via Marmorata. Dost možná byste kolem ní prošli bez povšimnutí, stavba potřebuje pohled z odstupu. Pallazo delle Poste je jedním z hlavních příkladů římského racionalismu, mezinárodního hnutí zaměřeného na naléhavost řádu a logiky. Architektonický styl je zde výsledkem aplikace racionality a dokonalé korespondence mezi budovou a její funkcí.
Vedou se sice diskuse o jeho autorství, ale podívejte se na Casa Malaparte, nádherný architektonický poklad, usazený na skále nad mořem na ostrově Capri.

rim2.jpeg

3. Muzeum Ara Pacis
Jako by všechny moderní stavby byly urážkou a pošpiněním starověkého Říma i Muzeum Ara Pacis má řadu odpůrců, ale i zastánců. Modernistická bílá budova od amerického architekta Richarda Meiera byla vůbec prvním velkým architektonickým a urbanistickým zásahem do centra Říma a snad na důkaz smíru mezi nimi ukrývá Augustův Chrám míru, jednu z nejvýznamnějších památek antického Říma.

 4. The MAXXI
Římské číslice v názvu napovídají, že se jedná o budovu 21. století, a to nejen proto, že její autorkou byla vizionářka a architektonická megalomanka Zaha Hadid. Muzeum moderního umění MAXXI nelze přehlédnout, byť je „uklizené“ v okrajové čtvrti Flaminio. Rozděleno na dvě části s uměleckými a architektonickými expozicemi stojí za návštěvu zvenku i zevnitř a já jen doplním úsměvnou historku z jednoho večera v jedné vinotéce. Diskutuji o zajímavostech Říma s postarším elegantním mužem a když dojde na MAXXI, které bych ráda viděla, naprosto zděšen mi odvětí: “tady v centru máš celý Řím, proč chceš do moderního muzea, když v kostele za rohem visí Michelangelo?“

rim5.png

5. Kostel k jubileu
Kostel Boha Milosrdného otce známý také jako Jubilejní kostel (Jubilee Church) je dalším dílem již zmíněného architekta Richarda Meiera. Ten v soutěži na jeho výstavbu porazil například slavného Franka Gehryho nebo Santiago Calatravu. Výsledkem jeho pohledu na moderní náboženství a odkazem pro třetí milénium je nepřehlédnutelná betonová plachetnice. Vše je zde promyšleno do posledního detailu ať již se jedná o duchovní odkazy nebo i čistě pragmatickou věc, jakou je snadná údržba bělosti celé stavby díky speciálnímu cementu.

uvodni b. řím 8.png

 Villa Borghese, to je mramor, mramor a zase mramor v krásné zahradě s krásným pozadím /i popředím/ Pauliny Bonaparte od Antonia Canovy. Berniniho sochy i malby velkých mistrů Rafaela, Tiziana, Boticceliho, Rubense, Caravaggia nebo Cranacha. Až studium dějin umění mi ukázalo, jak nahlížet na minulost a díky ní pochopit vývoj a současnost.

rim6.jpeg

 A pro odlehčení římského putování po zajímavých stavbách odkaz k Pomerančovým zahradám* kde najdete klíčovou dírku s údajně nejkrásnějším pohledem na Řím. Negooglujte. Prostě tam běžte, vystůjte frontu, kterou vám zpříjemní určitě nějaký hudebník s kytarou a nechte se překvapit. Nechtějte vědět, jaký pohled vás čeká. Nemusíte mít vše pod kontrolou.
Carpe Diem.

rim7.jpeg
Previous
Previous

Umění /v/ nádechu

Next
Next

Chrám tenisek